Інклюзивна освіта

ІНКЛЮЗИВНА ГРУПА В ЗДО.

ОСОБЛИВОСТІ ВІДКРИТТЯ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ

Відповідно до Положення про заклад дошкільної освіти зарахування дітей з особливими освітніми потребами здійснюється наказом керівника ЗДО на підставі таких документів:

заяви про зарахування, поданої особисто одним із батьків або іншим законним представником дитини;

копії свідоцтва про народження дитини;

медичної довідки, виданої відповідно до ст. 15 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», разом з висновком про те, що дитина може відвідувати ЗДО;

висновку ІРЦ про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини (далі – Висновок).

 На період воєнного стану дозволяється надавати їхні копії. Інклюзивна група утворюється в обов’язковому порядку за наявності однієї такої заяви. Кількість вихованців із ООП в такій групі має становити:

не більше однієї дитини, яка потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;

не більше двох дітей, які потребують третього рівня підтримки;

не більше трьох дітей, які потребують другого рівня підтримки.

Зауважимо! Згідно з Постановою КМУ від 26.04.2022 № 483 у період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) гранична кількість дітей з ООП в інклюзивних групах, визначена цим Порядком, не застосовується! Заклад освіти не може відмовити в організації інклюзивного навчання дитини з особливими освітніми потребами та створенні інклюзивної групи.

Якщо у Висновку відсутня інформація про рівень підтримки дитини, вона зараховується до групи ЗДО відповідно до складності її порушень з урахуванням рекомендацій команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП за участю фахівців ІРЦ.

У разі створення інклюзивної групи вводиться посада асистента вихователя (з розрахунку одна штатна одиниця на одну групу).

За рекомендаціями ІРЦ та письмовою заявою одного з законних представників дитини заклад освіти забезпечує доступ до освітнього процесу асистента дитини з ООП, який має проходити медичний огляд відповідно до вимог законодавства.

Інклюзивна група створюється для вихованців, які мають труднощі ІІ-V ступенів прояву, на підставі заяви одного з законних представників дитини та висновку.

Під час організація інклюзивного навчання для дітей, які мають труднощі ІІ-V ступеня прояву, працівниками ІРЦ надається методична підтримка та проводяться консультації учасників освітнього процесу. Також забезпечується посилена увага зі сторони психолога закладу дошкільної освіти до дитини та її законних представників. За рішенням Команди супроводу за участю представника ІРЦ та погодженням з батьками заклад освіти може змінювати рівень підтримки з урахуванням кращих інтересів дитини.

Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) дітям з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до ІПР з урахуванням рекомендацій ІРЦ.

Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття проводяться працівниками дитячого садочку та додатково залученими фахівцями (умови оплати та перелік фахівців визначені Постановою КМУ від 14.02.2017 №88 зі змінами).

Адміністрація закладу дошкільної освіти здійснює контроль за наданням допомоги та станом виконання завдань, визначених в ІПР та індивідуальному навчальному плані (у разі наявності).

 

 

 

Протокол №1

Засідання команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами групи з інклюзивним навчанням

Від 16.09.2024 р.

Присутні:

Голова зборів: Дяченко Н.О., директор закладу дошкільної освіти № 12;

Секретар Нещерет О.О., асистент вихователя старшої групи №2

Присутні:

          Нестеренко В.В., фахівець інклюзивно-ресурсного центру.

Жадько Ю.Г., практичний психолог;

Карпенко Т.О. вихователь старшої групи №2

Євлашевська Т.С. вихователь старшої групи №2

Андрієнко А.О, асистент вихователя старшої групи №1

Орел Я.Г. асистент вихователя молодшої групи №1

Шуміцька Л.В медична сестра

Порядок денний:

  1. Про нормативно-правове поле забезпечення доступу до якісної освіти  дітей з особливими освітніми потребами.
  2.  Про ведення ділової документації спеціалістів інклюзивної групи.
  3. Про сфери розвитку дітей з ООП згідно висновків про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
  4. Про розробку індивідуального навчального плану.
  5. Про організацію психолого –педагогічного супроводу дітей з ООП.
  6. Про роботу з батьками дітей з ООП.

 

1 Слухали:

 Дяченко Н.О., директор закладу дошкільної освіти,яка наголосила на належному  функціонуванні команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами.

Слухали:

Нестеренко В.В., фахівець інклюзивно-ресурсного центру, нагадала про перелік необхідних нормативно-правових документів для організації та забезпечення якісного навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами в умовах дошкільного навчального закладу.

Виступили: Дяченко Н.О. наголосила про необхідність створення відповідного інклюзивного освітнього середовища, відповідно до універсального дизайну та розумного пристосування, спеціальних засобів  корекції психофізичного розвитку дітей.

. Дяченко Н.О., коротко ознайомила присутніх з вимогами щодо оснащення ресурсної кімнати для інклюзивного освітнього середовища,  відповідно до універсального дизайну та розумного пристосування, спеціальних засобів  корекції психофізичного розвитку дітей.

Виступили:

 Жадько Ю.Г., практичний психолог, зазначила про необхідність створення сприятливого, належного, психологічного мікроклімату для інклюзивного освітнього середовища та необхідність спеціальних засобів  корекції психофізичного розвитку дітей.

Ухвалили:

 1. Створити та укомплектувати  ресурсну кімнату необхідними матеріалами для роботи з дітьми з ООП.

2.  Інформацію практичного психолога прийняти до уваги.

 

 2 Слухали:

 Виступили:

Нестеренко В.В.,  фахівець інклюзивно-ресурсного центру, наголосила про перелік та правильність ведення ділової документації спеціалістів інклюзивної групи. Зазначила, що засідання команди супроводу буде проводитись раз у півроку (грудень, травень) для обговорення динаміки розвитку дітей з особливими освітніми потребами та за потребою внесення змін до індивідуальної програми розвитку.

Ухвалили:

  1. Чітко дотримуватися переліку ведення ділової документації в інклюзивних групах.
  2. Спостерігати за динамікою розвитку дітей з ООП для подальшого обговорення на засіданні команди супроводу.

3 Слухали:

 Виступили:

 Дяченко Н.О., директор закладу дошкільної освіти, наголосила присутнім про особливості кожної дитини відповідно до комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дітей з особливими освітніми потребами та рекомендувала врахувати всі рекомендації висновку при складанні індивідуальної програми розвитку.

Ухвалили:

При складанні ІПР врахувати рекомендації висновку.

 

4 Слухали:

Нестеренко В.В.,  фахівець інклюзивно-ресурсного центру, зазначила про необхідність розробки індивідуальної програми розвитку та познайомила з правилами її складання.

Виступили: Дяченко Н.О. яка наголосила на необхідність занесення даних дітей з ООП до порталу ІРЦ.

 

Ухвалили:

1 При розробці індивідуальної програми розвитку керуватися правилами укомплектування.

2 Занести дані дітей з ООП до порталу ІРЦ до 25 вересня.

 

 

5 Слухали:

Виступили:

       Орел Я.Г. асистент вихователя, ознайомила присутніх з результатами спостереження за дитиною щодо індивідуальних особливостей, інтересів та потреб дітей у  літній період.

Виступили:

        Жадько Ю.Г.,практичний психолог, зазначила про особливості організації  психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, створення належного мікроклімату в дитячому колеткиві.

Ухвалили:

Інформацію асистента вихователя та практичного психолога прийняти до уваги.

6. Слухали:

1. Дяченко Н.О., директор закладу дошкільної освіти № 12, яка  зазначила на необхідністі надання інформації батькам щодо особливостей розвитку дітей та залучення їх до розробки індивідуальних програм розвитку.

Ухвалили:

1.Інформувати батьків щодо особливостей розвитку дітей з ООП.

2. При розробці індивідуальної програми розвитку залучати батьків.

Доручили: вихователям   написати педагогічні характеристики для дітей з ООП та залучення їх до навчально-пізнавальної діяльності;

Жадько Ю.Г. практичному психологу, написати психологічні характеристики для дітей з ООП.

 

Доручили: Нещерет О.О., Андрієнко А.О, Орел Я.Г асистентам вихователів:

  • підготувати індивідуальну програму розвитку для дітей з особливими освітніми потребами, враховуючі внесені пропозиції, написані психолого-педагогічні характеристики та висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дітей;
  • спостереження за дітьми з особливими освітніми потребами з метою визначення індивідуальних особливостей, інтересів та потреб;
  • участь в організації освітнього процесу з дітьми з особливими освітніми потребами;
  • ведення ділової документації асистента вихователя;
  • підготовка інформації для учасників засідання команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами за результатами спостереження за дітьми щодо їх індивідуальних особливостей, інтересів та потреб;
  • надання інформації батькам, педагогічним працівникам, фахівцям інклюзивно-ресурсного центру щодо особливостей розвитку дітей з особливими освітніми потребами.

Затвердили:

Прізвище, власне ім’я,

по батькові

Посада

Підпис

Дяченко Н.О.

Директор закладу дошкільної освіти  № 12 «Ромашка»

 

Нестеренко В.В

Фахівець інклюзивно-ресурсного центру;

 

Жадько Ю.Г

Практичний психолог

 

Шуміцька Л.В.

Медична сестра

 

Карпенко Т.О

Вихователь старшої групи №2

 

Євлашевська Т.С.

Вихователь старшої групи №2

 

Орел Я.Г.

Асистент вихователя

 

Андрієнко А.О.

Асистент вихователя

 

Нещерет О.О.

Асистент вихователя

 

Оніщук  М.В.

Мати Оніщука Веніаміна

 

Пархоменко В.О.

Мати Пархоменка Івана

 

Марченко О.В.

Мати Марченка Даміра

 

Лічаєва Г.М.

Мати Лічаєва Андрія

 

 

 

Затверджено

директор ЗДО №12

Дяченко Н.О

«__»_________2024 р.

 

 

 

 

 

 

 

ПЛАН РОБОТИ

АСИСТЕНТА ВИХОВАТЕЛЯ

інклюзивної групи

закладу дошкільної освіти №12

 «Ромашка»

На 2024-2025 н.р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ніжин – 2024

№ п/п

Основні напрями діяльності

Зміст діяльності

Терміни виконання

Відмітка

І.

Організаційно-методична робота

  1. Обстежити дітей у групі: стан загальної та дрібної моторики, уміння і навички дітей, фонематичні процеси, словник, логічне мислення, зв’язне мовлення, рівень сформованості узагальненої функції мовлення, сформованість психічних процесів, часових і просторових орієнтирів.
  1. Вересень- жовтень

 

 

  1. Складання графіку роботи.
  1. Вересень
  1. Розроблення робочого навчального плану.
  1. Вересень-жовтень
  1. Розробка індивідуальної програми розвитку дитини, залучення фахівців.
  1. Вересень
  1. Ведення документації.
  1. Упродовж навчального року
  1. Поповнювати куточок розвивальними іграми, дидактичними матеріалами для проведення занять в ігровій формі.
  1. Упродовж навчального року

7.Оформлення портфоліо дитини.

  1. Упродовж навчального року

 

 

8. Разом із вихователем групи здійснювати соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, зокрема:

Проводити освітні, виховні, соціально-адаптаційні заходи з використанням різних форм роботи та запровадженням ефективних форм їх проведення;

допомагати дітям з особливими освітніми потребами виконувати освітні завдання;

залучати дітей з особливими освітніми потребами до різних видів освітньої діяльності на заняттях.

8. Упродовж навчального року.

 

 

 

9. Використовувати різноманітний дидактичний матеріал на заняттях.

9. Упродовж навчального року

 

 

 

10. Розвивати інтерес дітей до незнайомих і малознайомих слів.

10. Упродовж навчального року

 

ІІ.

Корекційно-розвивальна робота

  1. Супровід дитини до спеціалістів психолого-педагогічного супроводу.
  1. За графіком роботи

 

  1. Спостереження за динамікою розвитку дитини під час розвивальної діяльності:

Понеділок

  • Ознайомлення з природнім довкіллям, розвиток мовлення./курс ОСР
  • Здоров’я та фізичний розвиток.

2 пол. дня

СХД/ГПП

Розвага вихователя.

Вівторок

  • ФЕМУ (конструювання).
  • Художньо продуктивна діяльність (музична діяльність)

Комплекс вправ з фізичного розвитку.

2 пол. дня

СХД.Роота з книгою.Економічне виховання.Музична розвага.

Середа

Розвиток мовлення (Звукова культура мовлення, підготовка руки д писма).

Здоров’я та фізичний розвиток.

2 пол.дня

СХД/ Театралізова діяльність. Спортивна розвага.

Четвер

Ознайомлення з соціумом, розвиток мовлення/ народознавство, правове виховання. Оразоттворча діяльність   ( ліпка/ аплікація)

 

Художньо продуктивна діяльність (музична діяльність)

Комплекс вправ з фізичного розвитку

2 пол.дня

СХД/ Художня праця.

Гурткова роота

П’ятниця

Розвиток мовлення,  культура мовленнєвого спілкування + літературна діяльність (комплексне)

Художньо продуктивна діяльність .Оразотворча діяльність ( малювання)

2 пол.дня

СХД/Творча діяльність ( за темою тижня).СРГ.

 

 

  1. Упродовж навчального року
  1. Створення для продуктивного розвитку дитини під час занять (сприяння формуванню саморегуляції, самоконтролю).

3.Вересень-травень

 

  1. Залучення дитини до участі в святкових ранків, театралізованої діяльності і розваг:

Вереснь

День знань. «Зустріч з булькою».

Ми за мир у всьому світі.

Квест «Завітай у казку».

 

Жовтень

День козацтва зустріаєм, татусів усіх вітаєм!

Дива під парасолькою. Веселі мандрівки.

«Люи і знай козацький край».

Осінній батл (свято).

Листопад

«Доброта вр’ятує світ».

День іменинника восени. Мультяшні завдання.

В казочку за здоров’ям.

Грудень

Чарівні дарунки Св. Миколая.

Зачарований Янгол Різдва.

«На різдво».

Січень

У пошуках загуюленого Сніговика.

День Єдності України ( до дня Соорності України).( музично- спортивна розвага).

Лютий

Весна полянка

Зачарована Валентинка.

Березень

Вклонімося Козарю.

Подорож до країни Ввічлтвості.

Казкова естафета.

Св’ято Спортландії.

Квітень

Загублений настрій.

«Як Лисичка до Великодня готувалась».

День Землі.

 

Травень

У пошуках няні.

Абетка дорожнього руху.

Казкова країна дитинства.

 

 

 

4.

 

ІІІ.

Співпраця з фахівцями індивідуального супроводу дитини

  1. Узгодження планів, графіку роботи з вихователем, інструктором з фізичного виховання, вчителем-логопедом, психологом, медичною сестрою.
  1. Вересень

 

 

  1. Участь у засіданнях психолого-педагогічного супроводу дітей.

2. За графіком роботи

  1. Організація логопедичної допомоги дитині.

3. Упродовж навчального року

  1. Організація психологічної допомоги дитині.

4. Упродовж навчального року

ІV.

Робота зі спеціалістами команди психолого-педагогічного супроводу

1. Проводити консультації для вихователів із метою ознайомлення з динамікою корекційно-розвиткової роботи, індивідуальними особливостями розвитку дітей.

1. Упродовж навчального року.

 

2. Організувати предметно-корекційне середовище й обладнання інклюзивної групи.

2. Упродовж навчального року.

3. Співпрацювати з музичним керівником у проведенні музичних занять, підготовці до святкових ранків.

3. Упродовж навчального року.

4. Співпрацювати з вчителем-логопедом для встановлення наступності в корекційній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.

4. Упродовж навчального року.

 

5. Упродовж навчального року.

5. Співпрацювати з практичним психологом для встановлення наступності в корекційній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.

6. Співпрацювати з інструктором з фізичного виховання для встановлення наступності в корекційній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.

6. Упродовж навчального року.

 

V.

Робота з батьками

  1. Провести бесід та консультації з батьками:

Бесіди:

  • Консультація для батьків «Виховуємо помічників» Як привчиьи дитину до самообслуговування.
  • Консультація. Всі діти рівні.
  • Консультація « Підготовка руки дитини до письма».
  • Діти з ООП. Поради та рекомендації.
  • Ігри з піском або пісочна терапія.
  • Корекційні ігри та вправи для дітей з ООП
  • Взаємини з дитино з ООП.
  • Мовленнєві вправи та ігри для дітей з ООП.
  • Роль гаджетів у розвитку мовлення дитини з ООП.
  • Консультація. « Казкотерапія або лікування казкою».

1. Упродовж навчального року

 

2. Заохочувати батьків до щоденного закріплення завдань, які надають вихователі, вчитель-логопед, практичний психолог, інструктор з фізичного виховання, асистент вихователя.

2. Упродовж навчального року.

3. Систематично доводити до відома батьків результати корекційного впливу на розвиток дитини.

3. Упродовж навчального року.

4. Ознайомити батьків з результатами моніторингу.

4. Грудень, березень, червень.

5. Підбити підсумки корекційно-розвиткової роботи за навчальний рік.

5. Грудень, травень

6. Проводити роз’яснювальну роботу з батьками щодо способів реалізації права дітей з особливими освітніми потребами на освіту через інклюзивне навчання.

6. Постійно.

 

VI.

Підвищення фахового рівня

1. Постійно підвищувати власний фаховий рівень через ознайомлення з новинками методичної літератури; досвідом роботи своїх колег; своєчасно вивчати нормативно-правові документи.

1. Упродовж навчального року.

 

2. Використовувати інноваційні технології та програми в роботі для дітей з особливими освітніми потребами.

2. Упродовж навчального року.

3. Брати активну участь у роботі педагогічних рад, консультацій і семінарів-практикумів закладу дошкільної освіти.

3. Упродовж навчального року.

4. Співпраця з Інклюзивно-ресурсним центром.

4. Упродовж навчального року.

 

 

 

 

 

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................