Лотанюк Ганна Сергіївна - інструктор з фізичного виховання.
Освіта - вища, "спеціаліст ". Закінчила Ніжинський державний університет імені М.В. Гоголя у 2018 році.
Педагогічне кредо:
«До кожної дитини ключ знайти,
У праці результат хороший мати,
Упевнено і творчо до мети іти:
З любов’ю серце дітям віддавати.»
Пам’ятка
«ЯК ЗБЕРЕГТИ СВОЄ ЗДОРОВ’Я»
Шановні батьки не забувайте, що ключ до успіху в зміцненні і збереженні здоров,я вашої дитини - в розумному фізичному, інтелектуально-особистісному розвитку.
Якщо ви, батьки зараз приділите достатньо уваги здоров’ю своєї дитини, то в майбутньому він обов,язково оцінить вашу турботу і увагу про нього, він назавжди буде вам вдячний за найважливіший подарунок у житті кожної людини–здоров’я...
Оздоровлення малюка має включати в себе різні компоненти, сукупність яких можна назвати як «здоровий спосіб життя» дитини. Здоров’я дитини забезпечується за допомогою організації здорового способу життя, компо-нентами якого є:
- фізичне здоров,я дитини (загартовування, правильне харчування, режим дня, гімнастика, рухливі ігри, особиста гігієна та ін)
- психологічне здоров,я дитини (інтерес, бажання, потреби, емоційний ко-мфорт)
- соціальне здоров,я (поведінка, спілкування, досвід, практика)
- моральне здоров’я (здоровий спосіб життя, дружба, доброзичливість, співробітництво)
- інтелектуальне здоров,я (навички, знання, здібності, вміння)
Ось ці всі компоненти потрібно внести в життя дитини, щоб зберегти і зміц-нити здоров’я малюка. Раціональна організація рухової активності - важлива умова для росту і розвитку дитячого організму, адже чим активніше пра-цюють м,язи, тим більш життєздатний чоловік. Навантажуючи м’язову си-стему ми не тільки виховуємо дитину сильним і спритним, а й розвиваємо його внутрішні органи, серце, легені, таким чином напружена робота ске-летно-м,язової система веде до вдосконалення всіх органів і систем, робить організм дитини особливо міцним, а головне здоровим.
Приділіть увагу психічному здоров’ю - адже щаслива той дитина, якій ком-фортно і затишно.
Режим дня дитини, повинен бути стабільним, гнучким і динамічним, пови-нен передбачати різноманітну діяльність дитини з урахуванням стану здо-ров’я дітей та вікових особливостей. Батьки та педагоги ми не повинні забу-вати, що потрібно створювати такі умови, які б задовольняли дитячу цікавість. У дітей має бути насичене різними подіями життя! І тоді вашому малюкові часу хворіти просто не буде ...
Турбота про розвиток і здоров,я дитини починається з організації здорового способу життя, як у сім,ї, так і в дитячому саду. Адже здорова дитина сьогодні – наше успішне завтра.
Батькам про фізкультурно-оздоровчу роботу
Рекомендації для батьків щодо фізкультурно-оздоровчої роботи та формування здорового способу життя
„ЗДОРОВІ БАТЬКИ – ЗДОРОВІ ДІТИ”
Здоров′я – Ваш капітал: його можна збільшити, його можна й змарнувати. Хочеш бути здоровим – будь ним! Здоров′я – це стиль і спосіб життя; спосіб життя – джерело здоров′я і джерело всіх нещасть – залежить від Вас.
ФІЗИЧНЕ ЗДОРОВ′Я ЛЮДИНИ
Загартовування є обов′язковою складовою здорового способу життя. Загартовувати – значить зробити організм фізично й морально міцним, стійким, витривалим. Основні засоби загартовування: повітря, сонце, вода, ходіння босоніж, самомасаж. Загартовування повинно стати невід′ємною часткою режиму дня дитини. Основними компонентами режиму дня є:
сон;
перебування на свіжому повітрі (прогулянки);
ігрова діяльність;
заняття;
відпочинок;
вживання їжі;
особиста гігієна.
Правильним режим дня вважається лише тоді, коли він попереджає розвиток втоми, підвищує загальну опірність організму. Природним фактором здоров′я є прогулянка на свіжому повітрі, яка поліпшує апетит, сон, настрій. Важливо формувати у дітей звичку якомога довше перебувати на свіжому повітрі:
щоденно разом із дітьми виконувати комплекс вправи ранкової гімнастики, гігієнічні й загартовувальні процедури;
навчити дітей раціонально використовувати свій час;
під час прогулянок організовувати рухливі й спортивні ігри;
щоденно оглядати шкіру дитини;
кататися на велосипеді, ходити на лижах, грати з дорослими в м′яча, бадмінтон тощо;
здійснювати прогулянки до лісу, парку, в поле, на берег річки, організовувати туристичний похід;
формувати правильну поставу, починаючи з дня народження дитини;
виховувати у дитини витривалість для профілактики простудних захворювань.
Правильно організовуйте сон дитини:
постіль не повинна бути надто м′якою, а подушка – високою, щоб у дитини не з′явилися дефекти постави;
лягати спати і вставати у певний час;
гуляти перед сном 5-10 хвилин, кімнату добре провітрювати;
не збуджувати дитину перед сном, не пити міцного чаю, кави, не дивитися телевізор, не розповідати страшних казок, не грати в рухливі ігри;
для сну необхідні свіже повітря, тиша і відсутність яскравого світла.
ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ′Я ДИТИНИ
Фізичне та психічне здоров′я взаємозалежні. Головними факторами життєвої сили є праця, думка, любов, віра, краса, мистецтво, радість, серце, єднання, природа. Ворогами здоров′я: дратливість, страх, саможаління, гордіння, заздрість, лінощі, бездушність, лихослів′я, гнів, жадібність, образа. Для збереження психічного здоров′я важливо:
пізнання своїх можливостей і можливостей дітей;
профілактика психоматичних захворювань;
запобігання шкідливим звичкам й небезпечними захворюваннями (куріння, алкоголізм, наркотики, СНІД).
ДУХОВНЕ ЗДОРОВ′Я ДИТИНИ
Навчіть дітей:
поважати і любити себе й оточуючих;
знаходити в усьому якомога більше доброго, радісного;
не гніватись та не ображатися, не відповідати злом на зло;
азбуці чарівних слів;
робити добрі справи та вчинки у повсякденному житті;
розуміти зміст творів живопису та музику;
розвивати творчість та фантазію;
розуміти перемогу світлого, доброго в українських казках, легендах.
СОЦІАЛЬНО – ЕКОНОМІЧНІ УМОВИ ЗДОРОВ′Я
Батько та мати повинні стати для малюка взірцем для наслідування здорового способу життя, пропагувати пріоритет здоров′я як соціальну цінность:
доброзичливо ставитися до однолітків, шанобливо – до дорослих;
піклуватися про здоров′я членів сім′ї;
допомагати в домашній праці, влаштовувати невеличкі домашні свята;
не надокучати рідним та сусідам гучною музикою, стуканням, криками;
зберігати в чистоті помешкання, сходи, ліфт, ігрові та спортивні майданчики,вулицю, транспорт;
не завдавати шкоди довкіллю своєю неохайністю або навмисне шкідливою діяльністю.
ЕТНІЧНА КУЛЬТУРА ЗДОРОВ′Я
Узгоджуйте обряди, звичаї, традиції, народну культуру із сучасними принципами здорового способу життя. Заохочуйте дошкільнят до:
народних українських пісень і танців;
розповідання народних казок про здоров′я;
участі в народних святах разом з дорослими;
виготовлення нескладних народних іграшок, оберегів, символів;
народні ігор;
застосування народних методів та засобів зміцнення здоров′я.
ОСНОВИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА МЕДИЧНИХ ЗНАНЬ
Батько й мати зобов’язані:
щодня, щохвилини бути гідним зразком дитині у всьому;
не залишати дітей самих вдома;
подбати, щоб деякі предмети домашнього побуту, які є потенційно небезпечними для дітей, були недоступними дітям. По-перше це предмети, котрими категорично забороняється користуватися дітям (сірники, газові плити, електричні розетки, електроприлади); по-друге, це предмети, з якими в залежності від віку, треба навчити дітей правильно поводитися (голка, ножиці, ніж); по-третє, предмети,які слід зберігати в недоступних для дітей місцях (побутова хімія, ліки, спиртне, цигарки, харчові кислоти);
допомогти дитині запам′ятати своє прізвище та ім′я, як звати батьків, домашню адресу, номери телефонів близьких людей та служб спеціального призначення;
разом з дітьми розглянути типові небезпечні ситуації контактів з незнайомими людьми та як треба поводитися за таких обставин;
пильнувати за станом здоров′я дітей, помічати найменші зміни, вчасно надавати першу допомогу, використовувати природні методи лікування.
ПРИРОДНІ УМОВИ ЗДОРОВ′Я
Познайомте дітей з лікарями природи: сонцем, водою, повітрям, здоровою їжею. Майте на увазі, краще попередити! Надайте знання дітям про:
правила поведінки у побуті, на вулиці, у природі, вміння розрізняти лікарські, отруйні рослини та гриби;
безпечне поводження біля річки, під час грози, ожеледиці, ураганів.
правила безпечного користування водою, оздоровчі якості різних станів води та деяких розчинів;
оздоровчі можливості кам′яної солі, глини, каменю, деяких мінералів;
вплив газів на процеси дихання (кисень, водень, азот, метан, хлор);
вплив на організм людини тиску й температурного режиму;
біологічні та космічні ритми періодичності процесів життя та їхній вплив на здоров′я;
найпоширеніші лікарські рослини своєї місцевості;
оздоровчу дію садових та городніх рослин;
оздоровчий вплив домашніх тварин;
шляхи передачі збудників хвороб від домашніх тварин, птиці, гризунів, риб, комах;
правила користування питною водою, водою з природних джерел та колодязів.
Хочете бути здоровими – подружіть із фізичною культурою, чистим повітрям і здоровою їжею;
Пам`ятка
для батьків щодо діагностики
порушень постави
Шановні батьки!
Дуже важливо уважно стежити за поставою вашої дитини, щоб завчасно попередити будь-які відхилення. Порушення постави ви можете визначити самостійно в домашніх умовах, оглянувши дитину в декількох позиціях.
Позиція № 1. Дитина стоїть прямо з опущеними руками вздовж тулуба спиною до вас. Ознаки здорової постави:
плечі дитини — на одному рівні;
кути лопаток — симетричні;
лінії овалів тіла [шиї, талії, грудної клітки) — симетричні;
тазові кістки і сідничні складки — на одному рівні;
хребет — рівний.
Позиція № 2. Дитина повільно нахиляє голову і поступово згинається, опускаючи руки до підлоги. Ознаки здорової постави:
симетрія тіла під час нахилів не порушується;
ділянки спини з посиленою або ослабленою мускулатурою — відсутні;
відрізки між виступами хребта — однакові;
викривлення хребта вліво чи вправо — відсутні.
Позиція № 3. Дитина, стоячи рівно, повертається до вас лівим, потім правим боком. Ознаки здорової постави:
всі частини тіла з обох боків — симетричні;
сутулість або деформація грудної клітки — відсутні.
Позиція № 4. Дитина лежить на рівній поверхні (підлога, ліжко) з витягнутими вздовж тіла руками. Ознаки здорової постави:
розміри правої і лівої стоп — однакові;
довжина ніг за співвідношенням притиснутих правої і лівої п'ят — однакова.
Якщо під час огляду дитини ви не помітили жодних викривлень хребта, асиметрії тіла і кінцівок, ознак плоскостопості, це вказує на здорову поставу вашої дитини.
Якщо ви виявили порушення симетрії тіла, викривлення хребта, плоскостопість, необхідно проконсультуватися у лікаря-ортопеда для визначення причин порушення постави і розроблення комплексу індивідуальних лікувальних та реабілітаційних заходів. До консультації з лікарем дитину необхідно звільнити від фізичних навантажень.
Лікування порушень постави має бути індивідуальним і, зазвичай, є тривалим — від 2-3 місяців до кількох років. З метою профілактики порушень постави бажано проводити огляд вашої дитини щомісяця.
Як навчити дітей здоровому способу життя
З давніх-давен відоме гасло “Твоє здоров’я – в твоїх руках”, але щоб навчитися берегти здоров’я, треба знати про самих себе, про стан свого організму. Слово “здоров’я” супроводжує дитину від моменту її народження. Ще навіть не знаючи, що воно означає, три-п’ятирічний малюк каже: “Я здоровий, якщо не хворію”.
Формування, збереження й зміцнення здоров’я дітей та дорослих громадян України – одна з актуальних проблем нашого суспільства. Розбудова держави, її подальший розвиток прямо залежить від здоров’я населення, від збільшення кількості здорових, міцних, сильних тілом і духом людей. Недаремно нинішній навчальний рік в освітніх закладах був розпочатий Уроком Здоров’я.
У Законі України “Про дошкільну освіту” зазначено, що дошкільний навчальний заклад створює безпечні та нешкідливі умови для розвитку, виховання та навчання дітей; формує в дітей гігієнічні навички та основи здорового способу життя, норми безпечної поведінки.
Відтак, постає низка питань.
Як ефективніше виконати ці завдання?
З чого почати?
Де дістати необхідну інформацію?
Офіційним джерелом цієї необхідної інформації з проблем організації безпеки життєдіяльності дошкільників є державні документи, науково-педагогічні дослідження, посібники тощо.
Максимальний ефект досягається, якщо навчально-виховна робота ведеться одночасно в трьох напрямках : дитсадок – діти – батьки.
Кожному педагогові відомо, що дитині властива природна потреба в рухах. У руховій діяльності, як самостійній, так і педагогічно керованій, малюк пізнає навколишній світ і самого себе, розвиває своє тіло і пристосовує до умов довкілля. Систематичне проведення різноманітних заходів з фізичної культури забезпечує реалізацію потреби дитини в руховій діяльності.
Навчально-вихована робота в ДНЗ повинна плануватися так, щоб рухова активність посідала одне з актуальних місць у вихованні особистості. Адже м’язовий голод для дитини небезпечніший, ніж кисневий чи харчовий – його важче розпізнати, а отже ц усунути.
Перед освітніми закладами стоїть завдання зміцнювати здоров’я дітей. Здорову дитину легше виховувати, вона швидше оволодіває необхідними вміннями та навичками.
Активний руховий режим – один з основних компонентів здорового способу життя і реалізуватися він має з позицій цілісно-системного підходу до виховання дитини в освітньому закладі: врахування своєрідності адаптивних реакцій розумової і фізичної працездатності дітей та системно-структурних закономірностей, що зумовлюють вибір адекватних форм рухового режиму.
Як зазначив К.Д.Ушинський, дитина стомлюється не внаслідок діяльності, а через її одноманітність та однобічність. Малі форми активного відпочинку (фізкультхвилинка, фізкультпауза) допомагають запобігти розумовій втомі.
Систематична, послідовна й творча робота з організації фізкультхвилинок та фізкультпауз забезпечує достатній рівень функціональної діяльності всіх органів та системи організму, їхній загальний бадьорий стан; в майбутньому на фоні досягнутого – бажання вести здоровий образ життя.
Батьків та педагогів передусім хвилює питання, як зміцнити здоров’я дітей. Потік різноманітної інформації та практичних порад надто великий і часто-густо безрезультатний, позаяк, окрім думок, потрібні реальні дії, щоденна праця батьків, вихователів і самих дітей, спрямована на зміцнення здоров’я. Найкраще розпочинати цю роботу з раннього віку, щоб виховати здорову дитину, в якій закладені головні природні інстинкти – самозбереження та продовження роду, збереження довкілля.
Маємо забезпечити дітям здоровий спосіб життя, створити валеологічно та економічно обґрунтовані умови для організації їхньої ігрової, трудової, навчальної та самостійної діяльності.
Ще в дошкільному віці людина засвоює певні знання з гігієни, практичні вміння та навички, які сприяють збереженню, зміцненню та формуванню її здоров’я. Вона знайомиться із загартувальними заходами, вчиться елементарного самоспостереження, самовивчення та самоаналізу самопочуття, щоб визначити стан власного здоров’я, а можливо, і виявити ознаки хвороби.
Щоб дитина знала, що таке здоров’я і що впливає на нього, що для нього корисне, а що – шкідливе, як зберегти і зміцнити своє здоров’я і здоров’я інших людей, слугують такі завдання:
забезпечити дітям здоровий спосіб життя;
оберігати здоров’я дітей і привчати їх самих до цього;
розвивати в дошкільнят компетенцію у галузі фізичного “Я”
(власне тіло та його функціонування, живлення, загартування,
гігієна, здоров’я і хвороба, безпека).
Отже, головне завдання дорослих полягає в тому, щоб змінити на краще ставлення до власного здоров’я майбутніх громадян України, тим паче, що рівень захворюваності дітей нашої держави дедалі зростає. Щоб дитина могла піклуватися про своє здоров’я і здоров’я інших, слід виробити в неї свідоме ставлення до життя, усвідомлення пріоритету здоров’я.
Дуже важливо сформувати валеологічний світогляді мотивацію до здорового способу життя. У дошкільнят виробиться усвідомлене ставлення до власного здоров’я, коли діти засвоять елементарні знання про свій організм, оволодіють гігієнічними нормами поведінки, психологією спілкування, гігієною харчування. Ці знання та навички вони поповнюватимуть і вдосконалюватимуть протягом усього свого життя.
Усі обрані засоби мають водночас і розважати малого, збагачувати його знаннями та вміннями дбати про своє здоров’я. Головне – правильно дібрати інформацію для подання її дітям: щоб вона була наукова, доступна для сприймання дошкільнятами, зорієнтована на формування в них практичних навичок дбайливого ставлення до свого здоров’я, а також відповідала б вимогам Базового компонента.